Monday 2 July 2012

Kursus Smart Al-Quran : Celik Al-Quran, Bijak Tajwid

Alhamdulillah..... pada hari Sabtu baru-baru ni ( 30 Jun 2012) Unit Pendidikan Islam dan Moral, Kolej Matrikulasi Kedah telah berjaya melaksanakan satu program iaitu Kursus Smart Al-Quran bertempat di Dewan Banquet. Tahniah Kak Kin (penyelaras program) dan Kak Wa (s.u program).....

Kursus ini dirancang khusus untuk staf KMK yang berminat... Selain itu, pelajar-pelajar yang terdiri daripada imam di Masjid Khulafa' ar-Rasyidin juga turut menyertai kursus ini.... Saya hampir-hampir tidak menyertai kursus ini memandangkan saya kurang sihat sejak hari Jumaat lagi.... Pagi Sabtu tersebut, saya berkira-kira untuk hadir @ tak.... Tapi, kalau tak pegi rugi pulak rasanya..... So, saya pun menggagahkan diri pegi jugak ke KMK namun dihantar oleh cik Abang la.... tak mampu nak drive ke Changlun rasanya...... Walaupun saya rasa dah lewat tapi semasa saya tiba (maaf Kak Am.... Kak Am sorang-sorang ja handle pendaftaran peserta), Tuan Pengarah sedang menyampaikan ucapan perasmian.... sempat jugak dengar amanat daripada pengarah....

Program dimulakan dengan ucapan perasmian daripada Pengarah Kolej Matrikulasi Kedah.... Penceramah untuk kursus hari ini ialah Sheikh Kadri Abd Hamid al-Hafiz yang merupakan pensyarah di Insaniah.... Banyak input yang disampaikan oleh beliau terutamanya kepentingan membaca al-quran secara tartil..... Kursus ini memberi fokus kepada Makhraj huruf dan Sifat huruf..... Kursus ini mendapat maklum balas yang positif daripada peserta-peserta yang hadir.... Insyaallah... jika tiada aral, mungkin ada siri lanjutan.... 

Gambar boleh lihat di bawah.... Actually, saya bukanlah AJK Dokumentasi.... tapi saya memang suka ambik-ambik gambar ni.... just untuk koleksi peribadi je....

penceramah~Sheikh Kadri Abd Hamid
 
 

peserta khusyuk mendengar input daripada penceramah


pelajar yang turut menyertai kuliah al-Quran ini


Pengarah menyampaikan cenderahati kepada penceramah

No comments:

Post a Comment