Monday 12 March 2012

Masak....Masak....dan Masak......


Hari Jumaat baru-baru ni berlangsung acara memasak acar limau dan pulut kacau..... Bukan pertandingan, tapi Mak Tam Lin yang tinggal kat Kg Pergam mintak tolong kat famili saya untuk sediakan sebab dia nak bagi kepada saudaranya yang nak adakan kenduri....

Sejak petang Khamis lagi Mak dan Ngah Dah sediakan bahan-bahan untuk kedua-dua masakan ni.... Bawang putih, bawang merah dan halia dah siap dikupas dan dipotong-potong...  buah kurma, mempelam kering, lobak masin....semuanya siap dipotong..... Pulut juga dah siap dikukus.... Macam acara gotong-royong pun ada.... Al-maklumlah... famili kami ni ramai.... Mak Lang, Ngah Yah, Long An, Mak Teh semuanya ada....

Pagi Jumaat, buah-buahan kering direndam dengan air panas sebelum dimasak.... kulit limau ditoskan.... bijan, cili kering dan lobak masin digoreng.....




bahan tumis...
makan begitu saja pun sedap...rasa macam jeruk...



Baru nak intai-intai resepi dan cara memasak Acar Limau.... dapat pula tugasan yang lain.... Jadi, tak sempatlah saya nak snap acara masak-memasak kat luar rumah.... Pak Lang Din beli dua ekor ayam.... Saya dengan Mak Teh dan Abang sayalah yang siang & bersihkan ayam.... Dah siap tu, saya jugak la yang ditugaskan untuk masak... simple2 ja....Menu ayam masak kicap...


simple menu...
hasil air tangan saya hari ni...

 Ini sajalah yang saya masak.... Menu yang lainnya Kak Own masak.... Sambal tumis dan ikan goreng....


 Elok ja saya siapkan menu ayam masak kicap, Acar Limau kat luar pun dah siap masak....

Campur semua bahan-bahan tadi....satu kawah juga jadinya....

Tok Su tengah test Acar Limau....

Acara memasak Pulut Kacau pun tak sempat saya snap juga sebab petang Jumaat saya dan suami bawa Yusof ke hospital untuk dapatkan rawatan.... untuk cerita lanjut klik kat sini....

So, balik saja dari hospital...dah siap dah Pulut Kacau.... Apa lagi??? Heheh...makan je la...banyak tanya pulak no...


Ini yang ditinggalkan kat umah...

No comments:

Post a Comment